Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce. Nowe kwoty i zasady

Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce. Nowe kwoty i zasady Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce. Nowe kwoty i zasady

Rząd uruchomił 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych w ramach programu NaszEauto, a maksymalne wsparcie skoczyło do 40 000 zł. Nabór wniosków ruszył 3 lutego 2025 r. i potrwa do 30 czerwca 2026 r. lub do wyczerpania puli. Jeżeli złomujesz stare auto i spełnisz kryterium dochodu 135 tys. zł brutto, możesz zredukować cenę elektryka o jedną czwartą.

Od „Mój Elektryk” do „NaszEauto”. Ciągłość, ale inny pułap wsparcia

Do 31 stycznia 2025 r. obowiązywał program „Mój Elektryk”, w ramach którego osoby prywatne bez Karty Dużej Rodziny otrzymywały 18 750 zł, a rodziny wielodzietne 27 000 zł. Przedsiębiorcy mogli sięgać nawet po 70 000 zł na dostawczego BEV.

Od 3 lutego 2025 r. działa „NaszEauto”, finansowany z KPO kwotą 1,6 mld zł. Maksymalna dotacja dla osób fizycznych i jednoosobowych firm wzrosła do 40 tys. zł, przy niezmienionym limicie ceny 225 tys. zł netto.

REKLAMA

Ile możesz dostać i na jakich warunkach?

ProgramBeneficjenciForma finansowaniaMaksymalna kwota wsparcia*Limit ceny pojazduTermin naboru
NaszEauto (2025–2026)osoby fizyczne, JDGzakup, leasing, wynajem40 000 zł (po zsumowaniu premii za złomowanie i niski dochód)225 000 zł netto3 II 2025 – 30 VI 2026
Mój Elektryk (zakończony)osoby fizyczne, firmy, NGOzakup, leasing18 750 zł / 27 000 zł (KDR); firmy: do 70 000 zł dla e-dostawczaka225 000 zł brutto (osoby prywatne bez KDR)do 31 I 2025

Kwoty bazowe mogą zostać powiększone o premie: złomowanie pojazdu spalinowego (do 10 000 zł) i niski dochód (11 250 zł) w NaszEauto.

Kryteria dochodowe, przebieg i pozostałe wymogi

Warunkiem skorzystania z NaszEauto jest rejestracja fabrycznie nowego BEV z przebiegiem nie większym niż 6000 km, wykupienie OC oraz AC i złożenie wniosku przez platformę GWD NFOŚiGW.

Premie dochodowe przysługują wnioskodawcom, których roczny przychód brutto nie przekracza 135 000 zł, natomiast premia za złomowanie wymaga demontażu pojazdu spalinowego kategorii M1 zarejestrowanego wcześniej na beneficjenta.

Zwolnienia podatkowe, które uzupełniają dotacje

Samochody całkowicie elektryczne (BEV) i pojazdy napędzane wodorem nadal są całkowicie zwolnione z akcyzy bez limitu czasowego, natomiast hybrydy plug-in do 2000 cm3 zachowują zerową stawkę do 31 grudnia 2029 r.

Od 1 kwietnia 2025 r. zwolnieniem z akcyzy objęto również pojazdy rejestrowane profesjonalnie w celu badań R&D i jazd testowych.

FAQ – najczęstsze pytania o dopłaty do EV

1. Czy w 2025 r. mogę jeszcze skorzystać z „Mój Elektryk”?

Nie. Stary program wygasł 31 stycznia 2025 r., a jego budżet został zamknięty. Aktualnie nabór prowadzi tylko NaszEauto.

2. Jak wylicza się 40 000 zł w NaszEauto?

Bazowe wsparcie wynosi 18 750 zł (zakup) lub 30 000 zł (leasing/najem). Premia za zezłomowanie starego auta dodaje 10 000 zł, a premia dochodowa 11 250 zł, co razem może dać 40 000 zł.

3. Czy dopłaty obejmują używane elektryki?

Nie. Oba programy finansują wyłącznie pojazdy fabrycznie nowe lub demonstracyjne z przebiegiem do 6000 km, które wcześniej nie były zarejestrowane.

Czytaj też:

REKLAMA