Tak zwiększysz zaangażowanie dzięki chatbotom AI

Chatboty mogą znacznie podnieść zaangażowanie / Fot. Rabbi Creative, Shutterstock.com Chatboty mogą znacznie podnieść zaangażowanie / Fot. Rabbi Creative, Shutterstock.com
Chatboty mogą znacznie podnieść zaangażowanie / Fot. Rabbi Creative, Shutterstock.com

Przemyślane podpowiedzi, odważne umiejscowienie i promocja chatbota mogą zachęcić odwiedzających do interakcji.

Zmęczenie chatbotami jest faktem. Gdy użytkownicy strony widzą unoszącą się ikonkę zapraszającą do rozmowy ze sztuczną inteligencją – nawet na stronie marki, którą naprawdę lubią – mogą wrócić do nich wspomnienia złych doświadczeń z rozmów z bankiem czy operatorem komórkowym. Mogą wahać się, czy kliknąć.

Jednak w branżach takich jak turystyka, gdzie stawka jest niższa, a nacisk kładzie się na zabawę i przyjemność, konwersacyjna AI to naprawdę najszybszy i najbardziej rozbudowany sposób, aby odwiedzający znaleźli potrzebne im informacje. Zespół GuideGeek uruchomił już niestandardowe narzędzia AI dla ponad 30 marek turystycznych i po drodze wiele nauczył się o tym, jak zwiększać zaangażowanie.

REKLAMA

Sugerowane podpowiedzi i wezwania do działania

Generatywna AI jest tak otwarta i wieloznaczna, że może przytłaczać odwiedzających. Jesteśmy przyzwyczajeni do pasków wyszukiwania i menu stron. Jesteśmy przyzwyczajeni do pobierania informacji z witryny, a nie do proszenia jej o wykonanie czegoś dla nas – jak stworzenie planu podróży czy realizację konkretnego zadania badawczego, np. zebranie godzin przyjaznych sensorycznie w muzeach w danej lokalizacji.

Podczas gdy część odwiedzających od razu zacznie rozmowę z chatbotem, inni potrzebują iskry, która ją rozpali. Dodanie kilku typowych wezwań do działania lub sugerowanych podpowiedzi, które użytkownicy mogą po prostu kliknąć, aby rozpocząć rozmowę, daje punkt startowy, zupełnie inny od chatbotów obsługi klienta, które wszyscy znamy i które nas irytowały.

„Jedna z destynacji, z którą współpracowaliśmy, zwiększyła czterokrotnie zaangażowanie w chatbota na stronie głównej, udostępniając sugerowane podpowiedzi” — czytamy w materiale GuideGeek. Ale dlaczego poprzestać na stronie głównej? Od tamtej pory wdrożyli podpowiedzi również na wielu innych podstronach serwisu, związanych z treściami tam prezentowanymi. Jeśli strona dotyczy jedzenia, odwiedzający widzą typowe podpowiedzi dotyczące wyszukiwania restauracji w okolicy.

Ostatecznie wezwania do działania można zautomatyzować, wykorzystując AI do generowania sugestii dla każdej podstrony serwisu. Kluczowe jest wdrożenie systemu rankingowego, aby mało popularne podpowiedzi były automatycznie usuwane, a te popularne pojawiały się częściej.

Sprawdź też: Zmęczenie AI zaczyna się rozprzestrzeniać. Coraz więcej firmowych projektów pilotażowych kończy się fiaskiem

Integracja z najważniejszymi kampaniami

Jedną z głównych zalet chatbota jest to, że działa z odwiedzającymi 24/7, ale nie oznacza to, że jest to rozwiązanie typu „ustaw i zapomnij”. Marki, które integrują swoje narzędzie AI z najważniejszymi kampaniami marketingowymi, osiągają lepsze wyniki zarówno w AI, jak i w kampanii.

Na przykład na początku tego roku Tourism New Zealand uruchomiło bardzo zaawansowaną kampanię we współpracy z Minecraftem, aby zbiegła się w czasie z premierą filmu A Minecraft Movie, kręconego w Nowej Zelandii. Dzięki temu udało się zwiększyć zaangażowanie w ich narzędzie AI, a jednocześnie szybko wciągnąć odwiedzających w priorytetową kampanię.

W związku z napływem zainteresowania lokalizacją ze strony fanów Minecrafta, pojawił się chatbot Tourism New Zealand z sugerowanymi podpowiedziami związanymi z filmem. Odpowiedzi obejmowały m.in. propozycje tras inspirowanych Minecraftem czy prezentowanie ofert turystycznych z całego kraju. Treści wspierające w odpowiedziach AI odsyłały do stron z postaciami Minecrafta z w pełni grywalnej gry, przygotowanej w ramach kampanii.

Duża sekcja strony głównej była poświęcona wezwaniom do działania związanym z Minecraftem. Dzięki temu Tourism New Zealand mogło pomóc odwiedzającym szybko odnaleźć się w złożonej kampanii z wieloma elementami. AI pomagało kierować ruchem i angażować odwiedzających w sposób najbardziej z nimi rezonujący.

Umiejscowienie i promocja na stronie

Unosząca się ikonka w prawym dolnym rogu to typowe miejsce dla chatbota na stronie, ale nie musi być jedyną drogą, aby odwiedzający mogli odkryć i rozpocząć interakcję z AI. Nawet po kampanii Minecraft Tourism New Zealand nadal uczyniło AI centralnym elementem strony głównej, umieszczając wezwania do działania i sugerowane podpowiedzi na samym środku.

Innym skutecznym sposobem jest umieszczenie podpowiedzi lub linku na końcu stron z treścią, sugerujących, że odwiedzający mogą zapytać AI o więcej informacji na temat opisywany w danym materiale. Pomaga to użytkownikom zobaczyć, jak szeroki może być zakres interakcji z AI.

Można nawet spotkać się z przypadkami, w których niektóre lokalizacje używały kodów QR na dole stron z treściami, aby kierować odwiedzających do interakcji z AI na WhatsAppie. To świetny sposób, aby pomóc odwiedzającym przejść z ekranu komputera do dodania marki do listy kontaktów w aplikacji komunikacyjnej.

Rezultaty wdrożenia dobrze zaprojektowanego chatbota AI na stronie mogą być widoczne natychmiast. Jednak poprzez dalsze innowacje, optymalizację i integrację kluczowych inicjatyw marki mogą wydobyć znacznie więcej potencjału marketingowego z konwersacyjnej AI.

Czytaj też: „Byłam właścicielką ponad 30 firm”. Jak opanować sztukę prowadzenia kilku biznesów naraz

REKLAMA