Amazon eliminuje biurokrację. Właściciele małych firm powinni zwrócić uwagę na tę strategię

Na zdjęciu Andy Jassy, CEO Amazon / Fot. DFree, Shutterstock.com Na zdjęciu Andy Jassy, CEO Amazon / Fot. DFree, Shutterstock.com
Na zdjęciu Andy Jassy, CEO Amazon / Fot. DFree, Shutterstock.com

CEO Andy Jassy powiedział podczas konferencji Amazona w tym tygodniu, że jego plan spłaszczenia poziomów zarządzania działa.

Tylko nieliczni właściciele małych firm kiedykolwiek będą zarządzać 1,5 mln pracowników i 638 miliardami dol. przychodów, jakie dziś ma Amazon. Jednak elementy restrukturyzacji organizacyjnej giganta technologicznego, rozpoczętej przez CEO Andy’ego Jassy’ego, mogą być pouczające dla przedsiębiorców w miarę rozwoju ich firm. Najbardziej wpływowym przykładem jest jego nieustanny nacisk na spłaszczanie hierarchii zarządzania w celu redukcji kosztów, przyspieszenia podejmowania decyzji i przywrócenia innowacyjnej atmosfery z początków działalności firmy.

Przebudowa korporacyjna Jassy’ego rozpoczęła się rok temu, kiedy nakazał pracownikom na całym świecie powrót do pracy w biurach przez pięć dni w tygodniu. Choć protesty pracowników wobec końca pracy hybrydowej zdominowały nagłówki, towarzysząca temu decyzja Jassy’ego o zmniejszeniu liczby szczebli i ogólnej liczby menedżerów okazała się jeszcze bardziej znacząca. W tym tygodniu 57-letni CEO wyjaśnił motywy tego działania w sposób, który przedsiębiorcy mogą chcieć rozważyć, gdy rozwijają swoje firmy — lub już po tym, jak je rozwinęli.

REKLAMA

Andy Jassy mówi o swoim podejściu

„Powiedziałbym, że biurokracja to prawdziwa anatema dla startupów i organizacji przedsiębiorczych” — powiedział Jassy podczas corocznej konferencji Amazona w Seattle, cytowany przez CNBC. „Kiedy stajesz się większy, bardzo łatwo jest nagromadzić biurokrację, mnóstwo biurokracji, której możesz nawet nie zauważać… Musisz pamiętać o swoich korzeniach i o tym, jak użyteczne jest bycie elastycznym i zaradnym” — dodał.

Meta, Microsoft, Google, Salesforce, Dell i UPS to tylko kilka z wielu firm, które zdecydowały się na spłaszczanie struktur zarządzania. Jednak Amazon uczynił z tego centralny element szerszej kampanii Jassy’ego, której celem jest przywrócenie responsywności, innowacyjnego myślenia i elastyczności z czasów startupowych firmy.

W ramach ogłoszenia o powrocie do biur rok temu Jassy wyjaśnił, że chce skompresować warstwy średniego szczebla zarządzania i zmniejszyć ich liczebność, a dzięki temu zwiększyć liczbę pracowników indywidualnych przypadających na każdego pozostałego menedżera o 15 proc. Pomimo kwietniowego terminu realizacji tego celu, mało prawdopodobne, aby proces spłaszczania się zakończył.

Aby go utrzymać, Jassy wprowadził także specjalny adres e-mail „no bureaucracy”, którego pracownicy mogą używać do zgłaszania zasad, procedur i — jak można się domyślać — decyzji i menedżerów niepotrzebnie spowalniających procesy biznesowe. Jak powiedział Jassy swojej publiczności w Seattle, anonimowa skrzynka zgromadziła około 1500 wiadomości w ciągu roku swojego funkcjonowania i doprowadziła do wprowadzenia 455 zmian usuwających wskazane wąskie gardła.

Sprawdź też: Wypatruj tych 5 cech, by znaleźć pracowników o wysokim potencjale

Co w tym ważnego dla małych firm

Dlaczego więc przedsiębiorcy rozwijający mniejsze firmy mieliby zastanawiać się nad antybiurokratycznym podejściem Jassy’ego w gigantycznym Amazonie?

Praktycznie nikt nie namawia właścicieli firm do zwalniania menedżerów czy innych pracowników tylko po to, aby zmniejszyć zatrudnienie. To inne cele przyświecające podejściu Jassy’ego mogą być warte zapamiętania przez przedsiębiorców w trakcie rozwoju lub podczas oceny swojej organizacji już po jej rozbudowie.

Choć spłaszczanie hierarchii zarządzania zwykle wiąże się ze zmniejszeniem zatrudnienia i kosztów płac, te korzyści finansowe zazwyczaj idą w parze z przeorganizowaniem procedur, aby dostosować się do cięć. Te zmiany często usprawniają łańcuchy dowodzenia, co pomaga przyspieszyć podejmowanie decyzji dotyczących propozycji czy projektów.

Tymczasem pracownicy pierwszej linii często reagują na restrukturyzacje, stając się bardziej proaktywni w konsultacjach i poszukiwaniu wskazówek od pozostałych menedżerów — zauważają konsultanci biznesowi i eksperci piszący o tej strategii.

Pracownicy mają także tendencję do lepszego wykorzystywania ograniczonego czasu menedżerów, przedstawiając im bardziej zwięzłe i pełne aktualizacje oraz propozycje. Obie te reakcje zwykle prowadzą do wyższego poziomu zaangażowania, większej innowacyjności i zwiększonej zwinności w całej firmie — dodają obserwatorzy biznesowi.

Oczywiście nawet jeśli zdecydują się na redukcję szczebli zarządzania, właściciele małych i średnich firm nigdy nie będą musieli przeprowadzać 27 tys. zwolnień, jak Amazon od 2022 roku, kiedy zaczął wycofywać się z boomu zatrudnienia. Jednak wielu przedsiębiorców z bardziej skromnymi zespołami może nadal docenić wskazanie przez Jassy’ego na marnotrawienie czasu i kosztów, które chce wyeliminować poprzez ograniczenie liczby menedżerów.

„Rzeczywistość jest taka, że [zarząd] i ja nienawidzimy biurokracji” — powiedział Jassy podczas spotkania wszystkich pracowników w listopadzie, o czym donosił Business Insider. „Jednym z powodów, dla których wciąż jestem w tej firmie, jest to, że nie jest ona miejscem politycznym ani biurokratycznym”.

Czytaj też: Współzałożyciel LinkedIna przyznaje, że to, czego uczysz się na studiach, może nie mieć znaczenia

REKLAMA