Owner, obecnie wyceniany na 1 miliard dolarów, pozyskał 120 milionów dolarów, aby dostarczać najnowocześniejsze technologie małym restauracjom, które konkurują z dużymi sieciami franczyzowymi.
Lokalne knajpki i rodzinne restauracje to prawdopodobnie ostatnie miejsca, w których spodziewalibyśmy się zastosowania sztucznej inteligencji. Ale dzięki startupowi Owner, który świadczy cyfrowe usługi – od tworzenia aplikacji mobilnych po marketing oparty na AI i optymalizację stron internetowych – ponad 10 000 restauracji, w tym Talkin’ Tacos z Florydy (na zdjęciu), zwiększyło liczbę lokalizacji i rozwinęło sprzedaż roczną do ponad 60 milionów dolarów.
— Setki naszych klientów wygenerowały setki tysięcy dolarów dodatkowego zysku — powiedział Adam Guild, CEO i współzałożyciel Ownera, w rozmowie z amerykańskim Forbesem. — Zobaczyliśmy ten trend, gdy zaczęliśmy eksperymentować z GPT-3, a sposób, w jaki to się rozwinęło, przekroczył nasze najśmielsze oczekiwania — dodał, odnosząc się do modelu językowego OpenAI z 2020 r.
Ten sukces pozwolił Ownerowi na pozyskanie 120 milionów dolarów w rundzie prowadzonej przez Meritech Capital i Headline Growth, co wywindowało wycenę firmy do 1 miliarda dolarów – zaledwie rok po wcześniejszej rundzie serii B na 33 miliony dolarów i tylko osiem miesięcy po tym, jak Owner znalazł się na liście Forbesa „następnych startupów wartych miliard”. W rundzie wzięły udział także fundusze Redpoint, Day One Ventures i Alt Capital.
Owner zapewnia AI dla restauracji
Owner oferuje oprogramowanie do zarządzania zamówieniami mobilnymi, prowadzenia kampanii marketingowych, tworzenia zoptymalizowanych stron internetowych, budowania aplikacji mobilnych i uruchamiania programów lojalnościowych – wszystko bez potrzeby pisania ani jednej linijki kodu.
Aby rozpocząć, wystarczy wpisać nazwę restauracji w wyszukiwarkę na stronie Ownera – system analizuje jej obecność w internecie. Przy subskrypcji za 499 dol. miesięcznie, Owner automatycznie generuje stronę www na podstawie zebranych danych i tworzy zoptymalizowane treści, które można edytować.
Witryny zawierają też system zamówień i dostaw, przy czym Owner pobiera niższą prowizję niż tradycyjne platformy, a także wykorzystuje AI do poprawy zdjęć dań. Firma deklaruje, że cały proces może zająć tydzień lub mniej. Następnie system sugeruje kolejne działania zwiększające sprzedaż.
— Dajemy małym restauracjom możliwość konkurowania z dużymi korporacjami, wyrównujemy szanse i wzmacniamy ich pozycję dzięki technologii — mówi Guild. Marzy mu się, by Owner stał się kompleksowym narzędziem do zarządzania i marketingu dla właścicieli restauracji.
Firma wprowadziła generatywną AI do swoich narzędzi, by pomagała w pisaniu e-maili i poprawianiu tekstów na stronach internetowych pod kątem SEO. Największym nadchodzącym produktem — który już działa w wersji testowej i ma zostać szeroko udostępniony jeszcze w tym roku — jest zestaw tzw. AI executive’ów – czyli wirtualnych doradców ds. finansów i marketingu. Restauratorzy mogą z nimi czatować – boty potrafią np. przypomnieć, że skończył się składnik i usunąć danie z menu albo przedstawić miesięczne wyniki sprzedaży. Boty te korzystają z różnych modeli AI od OpenAI, Anthropic i Stability AI, trenowanych na danych z menu i zamówień tysięcy restauracji korzystających z platformy Owner — wyjaśnia Guild.
Owner rośnie także pod względem przychodów. Guild nie zdradza konkretnych liczb ani kwestii rentowności, ale twierdzi, że firma osiągnęła już wiele dziesiątek milionów dolarów przychodu. Obecnie zatrudnia 200 pracowników.
Dzięki nowej rundzie firma pozyskała też inwestorów strategicznych, m.in. Shalini Rao, partnerkę w Headline Growth, znaną z udziału w rundzie C Toasta (firmy POS dla gastronomii). — Obserwowaliśmy tę firmę od dawna — mówi Rao.
Guild, stypendysta Thiela i laureat Forbes 30 Under 30, założył Ownera (wcześniej pod nazwą Placepull) w 2018 roku po tym, jak stworzył stronę internetową dla biznesu swojej mamy zajmującego się pielęgnacją psów. W 2020 r. pozyskał miliony dolarów w rundzie seed od takich inwestorów jak Sean Rad (założyciel Tindera) i Kimbal Musk (brat Elona Muska). Guild twierdzi, że Musk zainteresował się inwestycją ze względu na swoje zaangażowanie w branżę restauracyjną i że nadal utrzymują kontakt.
Miliard już przekroczony
Nowa wycena miliarda dolarów to ogromny skok względem rundy ze stycznia 2024 r., kiedy firma była wyceniana na 200 milionów dolarów i trafiła na listę Next Billion Dollar Startups. Inwestor Jack Altman, założyciel firmy technologicznej Lattice, mówi, że ten sukces go nie zaskakuje: — Firma radziła sobie dobrze od dawna, teraz tylko przyspiesza i rośnie impet — powiedział. Altman zainwestował w Ownera już w rundzie seed w 2020 r. i brał udział we wszystkich kolejnych rundach.
Guild przyznaje, że nie planował tak szybkiego pozyskania kolejnych funduszy: – Jakieś cztery tygodnie temu wynurzyłem się z trybu budowania produktu i rozmów z klientami — wspomina. — Przeprowadziłem kilka rozmów z inwestorami, pokazałem nasze dane i w ciągu sześciu dni otrzymaliśmy sześć ofert.
W rundzie wzięli udział również znani inwestorzy indywidualni, m.in. Fidji Simo (CEO Instacarta i od niedawna także CEO działu aplikacji w OpenAI), Jonathan Neman (CEO Sweetgreen) i Brett Schulman (współzałożyciel i CEO CAVA).
Inwestorzy wskazują na zaangażowanie Guilda jako główny powód, dla którego postawili na Ownera. Guild powiedział Forbesowi, że nie wziął ani jednego dnia wolnego od momentu założenia firmy, a soboty spędza na nagrywaniu filmów i materiałów marketingowych na firmowy kanał YouTube, który osiąga miliony wyświetleń i jest skierowany do właścicieli restauracji. Najpopularniejszy film dotyczy kalkulacji kosztów żywności, a najnowszy to wywiad z jednym z klientów Ownera. Guild inspirował się przy tym swoim młodszym bratem — Topperem Guildem, który ma ponad 62 miliony obserwujących na YouTube.
Kanał YouTube przekonał do inwestycji Alexa Kurlanda, partnera generalnego Meritech Capital, który prowadził rundę razem z Rao. Jak mówi, filmy Guilda pozwoliły mu dostrzec potencjał Ownera, który porównuje do DoorDash, również jednej z jego inwestycji.
— W branży gastronomicznej najpierw pojawiły się systemy POS jak Toast, potem mobilność i dostawy jak DoorDash, a teraz, wraz z AI, Owner może stać się kolejnym wielkim graczem — podsumował Kurland.