Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców. Wyniki badania

Raport Hire a Doc Raport Hire a Doc

Rynek pracy czy rynek pracownika? Jak wygląda dostępność ofert pracy w branży medycznej i jak atrakcyjność oferowanych wakatów oceniają sami specjaliści? Co sprawia, że medycy są skłonni rozważyć zmianę miejsca zatrudnienia i na ile w tym wszystkim ważni są pacjenci?  Na te pytania odpowiadają eksperci portalu HireDoc.com w najnowszym raporcie podsumowującym badanie oczekiwań lekarzy i specjalistów wobec pracodawców.

W pierwszej połowie 2025 roku pracodawcy opublikowali na portalu HireDoc.com aż 7390 oferty pracy dla lekarzy i specjalistów. To dokładnie dwa razy więcej niż w poprzednim półroczu. Zapotrzebowanie na medyków stale rośnie i można przypuszczać, że ten trend się utrzyma.

Gdy konkurowanie za pomocą samych same stawek godzinowych okazuje się niewystarczające — w ofertach pojawia się coraz bogatsza gama benefitów, od tradycyjnej “karty sportowej” przez szczegółowe opisy parametrów technicznych używanego sprzętu aż po nieco zabawne ogłoszenia podkreślające dostępność kawy i herbaty czy budynek z windą.

REKLAMA

— Ponad rok temu, w kwietniu 2024, portal HireDoc.com zmienił oblicze rekrutacji lekarzy i specjalistów w Polsce. Z jednej strony przekonaliśmy menedżerów placówek i gabinetów — bo to właśnie z sektora prywatnego pochodzi zdecydowana większość ofert — że warto jasno pokazywać kluczowe informacje o ofercie: oferowane wynagrodzenie, formę zatrudnienia i oczekiwany wymiar czasu pracy. Z drugiej pokazaliśmy lekarzom, że szukanie zatrudnienia nie musi wiązać się z odwiedzaniem stron internetowych poszczególnych placówek, przeglądaniem grup w mediach społecznościowych czy pytaniem znajomych o rekomendacje. Dziś robimy kolejny krok. Przyglądamy się rynkowi pracy, a dokładniej: rynkowi pracownika, bo to ta forma dominuje w branży medycznej, od strony potrzeb i oczekiwań osób szukających nowego miejsca zatrudnienia. Pytamy na co zwracają uwagę i co sprawi, że oferta pracy przyciąga ich uwagę i sprawia, że są skłonni na nią aplikować — tłumaczy Michał Pękała, VP Growth Docplanner, odpowiedzialny za rozwój portalu HireDoc.com.

Dużo średnich ofert

Lekarze i specjaliści oceniają, że dostępność ofert pracy spośród których mogą wybierać jest zadowalająca (ponad 55% respondentów ocenia dostępność ofert jako dobrą lub bardzo dobrą).  Nieco gorzej oceniana jest jakość ofert.

Ponad połowa ankietowanych ocenia atrakcyjność ofert pracy jako słabą lub średnią, przez co — pomimo dużej ilości ogłoszeń — niewiele jest takich, na które warto aplikować.

Ogólna ocena tego, czy poszukiwanie pracy jest łatwe czy trudne wydaje się być wypadkową tych dwóch parametrów. 40% badanych uważa, że szukanie pracy jest łatwe lub bardzo łatwe, natomiast 23% uważa, że jest to trudne.

Stare przyzwyczajenia vs nowe technologie

Niemal 40% badanych deklaruje, że nie szuka aktywnie pracy. Pozostali dzielą się na dwie grupy. Wciąż wiele osób poszukuje pracy dawnymi, tradycyjnymi metodami: pytając znajomych o dostępne wakaty, analizując strony placówek czy przeglądając popularne, ogólne portale (np. Pracuj.pl).

Równolegle widać szybki przyrost osób poszukujących pracy w sposób bardziej celowany — ok 20-25% badanych wskazuje media społecznościowe (LinkedIn i Facebook), a co 6. ankietowany odwiedza profesjonalne portale zbierające branżowe oferty pracy.

Gdzie szuka Pani/Pan informacji o dostępnych ofertach pracy? (Możliwość wskazania wielu odpowiedzi) 
Wśród znajomych37%
Na stronach internetowych placówek / gabinetów34%
Na ogólnych stronach z ofertami pracy (np: Pracuj.pl)28%
Na forach internetowych / na Facebooku25%
Na profesjonalnych portalach społecznościowych (np: LinkedIn)20%
Bezpośrednio w placówkach (np: na tablicy ogłoszeń)19%
Na specjalistycznych stronach z ofertami pracy dla branży medycznej (np: HireDoc.com)16%
W prasie branżowej15%
Na uczelni / w biurze karier5%
Nie szukam informacji o ofertach pracy38%

Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców

Łatwo znaleźć, trudno zmienić

Duża dostępność ofert pracy nie przekłada się na skłonność specjalistów do podjęcia decyzji o zmianie obecnego miejsca zatrudnienia lub podjęciu dodatkowej roli.

Kluczowym i zdecydowanie najbardziej istotnym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zmianie pracy jest wyższe wynagrodzenie. Taką odpowiedź wskazuje 74% ankietowanych. Na kolejnych, rzadziej wybieranych, pozycjach znalazły się: możliwości rozwoju zawodowego (45% wskazań) oraz szansa na współpracę z uznanymi specjalistami (26%) oraz ogólna atmosfera i relacje w miejscu pracy (26%). Stosunkowo ważnym elementem jest także lokalizacja placówki (34%) oraz łatwe możliwości dojazdu (24%).

Sprawdź też: Daktyle stają się viralem. Rolnicy wchodzą do gry

Komfort czy doświadczenie pacjenta?

Doświadczenie pacjenta, w tym aktywności podejmowane przez placówkę na rzecz poprawy komunikacji czy komfortu pacjentów mają marginalne znaczenie (5%), ale jednocześnie ponad 1 na 5 badanych za dość istotne uznaje działania, które poprawiając komfort pracy specjalisty pośrednio wpływają na to jak w placówce czuje się pacjent, tj. dobrą jakość sprzętu i materiałów do pracy oraz rozwiązania pomagające odciążyć lekarza od pracy administracyjnej i wypełniania dokumentacji.

Co mogłoby zachęcić Panią/Pana do podjęcia decyzji o zmianie miejsca pracy? (Możliwość wyboru od 1 do 5 odpowiedzi) 
Wyższe wynagrodzenie74%
Szansa na rozwój zawodowy45%
Lokalizacja placówki bliżej miejsca zamieszkania34%
Współpraca z uznanymi specjalistami z mojej dziedziny26%
Lepsza atmosfera w miejscu pracy, relacje26%
Prestiż placówki25%
Dogodny dojazd do placówki24%
Lepsze zaplecze (lepszy sprzęt i materiały; przestrzeń)22%
Lepszy grafik (elastyczne zarządzanie kalendarzem, działania pozwalające zapełnić kalendarz w wybranych terminach)22%
Dostępność rozwiązań i narzędzi ułatwiających pracę (mniej pracy administracyjnej związanej np: z wypełnianiem dokumentacji)21%
Atrakcyjne benefity pozafinansowe (karta sportowa, ubezpieczenie, działania integrujące pracowników)10%
Działania na rzecz poprawy doświadczenia pacjentów (ułatwiona komunikacja z pacjentem, troska o komfort pacjenta)5%

Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców

Siła przyzwyczajenia

Największe trudności związane ze zmiana pracy to, obok znalezienia najlepszej oferty kwestie dotyczące przeniesienia pacjentów, w tym konieczność poinformowania obecnych pacjentów o zmianie miejsca pracy oraz wyzwania związane z pozyskaniem pacjentów w nowym miejscu zatrudnienia.

Co czwarty ankietowany wskazuje, że największą trudnością związaną z podjęciem decyzji o zmianie pracy są kwestie dotyczące pacjentów: z jednej strony konieczność poinformowania dotychczasowych o zmianie, z drugiej obawa o pozyskania nowych u kolejnego pracodawcy. Co szósta osoba podnosi także kwestię konieczności poznania nowych systemów i narzędzi.

Wydaje się, że działania pomagające zredukować te obawy, w tym pomoc w formalnościach związanych ze zmianą, zadbanie o komunikację z pacjentami, zapewnienie pełnego kalendarza wizyt oraz intuicyjne, łatwe w obsłudze systemy gabinetowe — mogą okazać się istotnym benefitem i wyróżnikiem dobrych miejsc pracy w branży medycznej!

Co byłoby dla Pani/Pana największą trudnością w sytuacji zmiany pracy? (Możliwość wyboru od 1 do 5 odpowiedzi) 
Znalezienie odpowiedniej oferty38%
Konieczność poinformowania dotychczasowych pacjentów o zmianie27%
Konieczność pozyskania pacjentów w nowym miejscu pracy25%
Negocjacje dotyczące wysokości zatrudnienia24%
Moment rozstania się z dotychczasowym pracodawcą21%
Konieczność poznania narzędzi i systemów w nowym miejscu pracy17%
Podjęcie decyzji o tym, którą ofertę wybrać15%
Brak rozeznania dotyczącego aktualnych stawek i warunków15%
Brak informacji o możliwych formach zatrudnienia9%
Konieczność przygotowania CV9%
Rozmowa rekrutacyjna3%

Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców

— Znalezienie odpowiedniej oferty to dopiero pierwszy krok. Jak w klasycznej teorii marketingu, po zdobyciu uwagi potencjalnego pracownika konieczne jest utrzymanie zainteresowania, wzbudzenie chęci aby aplikować na daną ofertę i – najważniejsze – skłonienie do działania. Wprowadzając portal HireDoc.com na rynek zadbaliśmy o to, żeby samo działanie było jak najprostsze – wysłanie aplikacji zajmuje kilkadziesiąt sekund, a w przypadku osób posiadających profil na portalu ZnanyLekarz wystarczy dosłownie jedno kliknięcie. Dzięki temu, że – jako grupa Docplanner – tworzymy cały ekosystem ułatwiający pracę w branży medycznej, jesteśmy też w stałym kontakcie z dziesiątkami tysięcy specjalistów z całej Polski i mamy możliwość zbadania ich potrzeb i oczekiwań. I – o ile najważniejszy czynnik motywujący do zmiany pracy – czyli wysokość wynagrodzenia – zupełnie nie dziwi, o tyle warto przyjrzeć się kolejnym punktom na liście, bo to one mogą stać się wyróżnikiem dla poszukujących pracownika placówek — dodaje Michał Pękała.

Czynniki kluczowe przy podejmowaniu decyzji o wyborze pracodawcy

Najważniejszym i jedynym kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy jest wynagrodzenie w tym wysokość zarobków, forma wynagrodzenia oraz — nieco mniej istotne ale nadal ważne — typ kontraktu. Na dalszych miejscach pojawia się atmosfera pracy, elastyczny grafik oraz lokalizacja.

W nieco ponad połowie wskazań przewija się wsparcie administracyjne (np: system gabinetowy, wsparcie recepcji itp.); oferta pracodawcy (np. rodzaj używanego sprzętu) oraz wsparcie marketingowe (łatwe dotarcie do pacjentów, kalendarz na ZnanyLekarz).

“Tradycyjne” benefity nie przyciągają medyków

Oferta benefitów pozapłacowych jest dla lekarzy i specjalistów z branży medycznej zdecydowanie mniej istotna niż samo wynagrodzenie.

Jedynymi benefitami, które są uznawane za atrakcyjne są dofinansowanie szkoleń i konferencji, dodatkowe płatne dni wolne od pracy oraz opieka medyczna.

Informacje o badaniu

Raport “Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców” powstał na podstawie badania ankietowego zrealizowanego w okresie czerwiec-lipiec 2025. W badaniu wzięło udział 102 respondentów z całej Polski, w tym dokładnie połowa lekarzy i połowa specjalistów wykonujących inny zawód medyczny.

Niemal 3 na 4 odpowiedzi pochodziło od osób pracujących w sektorze prywatnym, niecałe 25% w sektorze publicznym, a ok 3% odpowiadających to osoby, które obecnie nie pracują. Niemal 60% respondentów to osoby ze stażem powyżej 10 lat.

Sprawdź też: 4 startupy, które zarabiają i realnie pomagają łagodzić zmiany klimatu

REKLAMA