Rynek pracy czy rynek pracownika? Jak wygląda dostępność ofert pracy w branży medycznej i jak atrakcyjność oferowanych wakatów oceniają sami specjaliści? Co sprawia, że medycy są skłonni rozważyć zmianę miejsca zatrudnienia i na ile w tym wszystkim ważni są pacjenci? Na te pytania odpowiadają eksperci portalu HireDoc.com w najnowszym raporcie podsumowującym badanie oczekiwań lekarzy i specjalistów wobec pracodawców.
W pierwszej połowie 2025 roku pracodawcy opublikowali na portalu HireDoc.com aż 7390 oferty pracy dla lekarzy i specjalistów. To dokładnie dwa razy więcej niż w poprzednim półroczu. Zapotrzebowanie na medyków stale rośnie i można przypuszczać, że ten trend się utrzyma.
Gdy konkurowanie za pomocą samych same stawek godzinowych okazuje się niewystarczające — w ofertach pojawia się coraz bogatsza gama benefitów, od tradycyjnej “karty sportowej” przez szczegółowe opisy parametrów technicznych używanego sprzętu aż po nieco zabawne ogłoszenia podkreślające dostępność kawy i herbaty czy budynek z windą.
— Ponad rok temu, w kwietniu 2024, portal HireDoc.com zmienił oblicze rekrutacji lekarzy i specjalistów w Polsce. Z jednej strony przekonaliśmy menedżerów placówek i gabinetów — bo to właśnie z sektora prywatnego pochodzi zdecydowana większość ofert — że warto jasno pokazywać kluczowe informacje o ofercie: oferowane wynagrodzenie, formę zatrudnienia i oczekiwany wymiar czasu pracy. Z drugiej pokazaliśmy lekarzom, że szukanie zatrudnienia nie musi wiązać się z odwiedzaniem stron internetowych poszczególnych placówek, przeglądaniem grup w mediach społecznościowych czy pytaniem znajomych o rekomendacje. Dziś robimy kolejny krok. Przyglądamy się rynkowi pracy, a dokładniej: rynkowi pracownika, bo to ta forma dominuje w branży medycznej, od strony potrzeb i oczekiwań osób szukających nowego miejsca zatrudnienia. Pytamy na co zwracają uwagę i co sprawi, że oferta pracy przyciąga ich uwagę i sprawia, że są skłonni na nią aplikować — tłumaczy Michał Pękała, VP Growth Docplanner, odpowiedzialny za rozwój portalu HireDoc.com.
Dużo średnich ofert
Lekarze i specjaliści oceniają, że dostępność ofert pracy spośród których mogą wybierać jest zadowalająca (ponad 55% respondentów ocenia dostępność ofert jako dobrą lub bardzo dobrą). Nieco gorzej oceniana jest jakość ofert.
Ponad połowa ankietowanych ocenia atrakcyjność ofert pracy jako słabą lub średnią, przez co — pomimo dużej ilości ogłoszeń — niewiele jest takich, na które warto aplikować.


Ogólna ocena tego, czy poszukiwanie pracy jest łatwe czy trudne wydaje się być wypadkową tych dwóch parametrów. 40% badanych uważa, że szukanie pracy jest łatwe lub bardzo łatwe, natomiast 23% uważa, że jest to trudne.

Stare przyzwyczajenia vs nowe technologie
Niemal 40% badanych deklaruje, że nie szuka aktywnie pracy. Pozostali dzielą się na dwie grupy. Wciąż wiele osób poszukuje pracy dawnymi, tradycyjnymi metodami: pytając znajomych o dostępne wakaty, analizując strony placówek czy przeglądając popularne, ogólne portale (np. Pracuj.pl).
Równolegle widać szybki przyrost osób poszukujących pracy w sposób bardziej celowany — ok 20-25% badanych wskazuje media społecznościowe (LinkedIn i Facebook), a co 6. ankietowany odwiedza profesjonalne portale zbierające branżowe oferty pracy.
| Gdzie szuka Pani/Pan informacji o dostępnych ofertach pracy? (Możliwość wskazania wielu odpowiedzi) | |
| Wśród znajomych | 37% |
| Na stronach internetowych placówek / gabinetów | 34% |
| Na ogólnych stronach z ofertami pracy (np: Pracuj.pl) | 28% |
| Na forach internetowych / na Facebooku | 25% |
| Na profesjonalnych portalach społecznościowych (np: LinkedIn) | 20% |
| Bezpośrednio w placówkach (np: na tablicy ogłoszeń) | 19% |
| Na specjalistycznych stronach z ofertami pracy dla branży medycznej (np: HireDoc.com) | 16% |
| W prasie branżowej | 15% |
| Na uczelni / w biurze karier | 5% |
| Nie szukam informacji o ofertach pracy | 38% |
Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców
Łatwo znaleźć, trudno zmienić
Duża dostępność ofert pracy nie przekłada się na skłonność specjalistów do podjęcia decyzji o zmianie obecnego miejsca zatrudnienia lub podjęciu dodatkowej roli.
Kluczowym i zdecydowanie najbardziej istotnym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zmianie pracy jest wyższe wynagrodzenie. Taką odpowiedź wskazuje 74% ankietowanych. Na kolejnych, rzadziej wybieranych, pozycjach znalazły się: możliwości rozwoju zawodowego (45% wskazań) oraz szansa na współpracę z uznanymi specjalistami (26%) oraz ogólna atmosfera i relacje w miejscu pracy (26%). Stosunkowo ważnym elementem jest także lokalizacja placówki (34%) oraz łatwe możliwości dojazdu (24%).
Sprawdź też: Daktyle stają się viralem. Rolnicy wchodzą do gry
Komfort czy doświadczenie pacjenta?
Doświadczenie pacjenta, w tym aktywności podejmowane przez placówkę na rzecz poprawy komunikacji czy komfortu pacjentów mają marginalne znaczenie (5%), ale jednocześnie ponad 1 na 5 badanych za dość istotne uznaje działania, które poprawiając komfort pracy specjalisty pośrednio wpływają na to jak w placówce czuje się pacjent, tj. dobrą jakość sprzętu i materiałów do pracy oraz rozwiązania pomagające odciążyć lekarza od pracy administracyjnej i wypełniania dokumentacji.
| Co mogłoby zachęcić Panią/Pana do podjęcia decyzji o zmianie miejsca pracy? (Możliwość wyboru od 1 do 5 odpowiedzi) | |
| Wyższe wynagrodzenie | 74% |
| Szansa na rozwój zawodowy | 45% |
| Lokalizacja placówki bliżej miejsca zamieszkania | 34% |
| Współpraca z uznanymi specjalistami z mojej dziedziny | 26% |
| Lepsza atmosfera w miejscu pracy, relacje | 26% |
| Prestiż placówki | 25% |
| Dogodny dojazd do placówki | 24% |
| Lepsze zaplecze (lepszy sprzęt i materiały; przestrzeń) | 22% |
| Lepszy grafik (elastyczne zarządzanie kalendarzem, działania pozwalające zapełnić kalendarz w wybranych terminach) | 22% |
| Dostępność rozwiązań i narzędzi ułatwiających pracę (mniej pracy administracyjnej związanej np: z wypełnianiem dokumentacji) | 21% |
| Atrakcyjne benefity pozafinansowe (karta sportowa, ubezpieczenie, działania integrujące pracowników) | 10% |
| Działania na rzecz poprawy doświadczenia pacjentów (ułatwiona komunikacja z pacjentem, troska o komfort pacjenta) | 5% |
Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców
Siła przyzwyczajenia
Największe trudności związane ze zmiana pracy to, obok znalezienia najlepszej oferty kwestie dotyczące przeniesienia pacjentów, w tym konieczność poinformowania obecnych pacjentów o zmianie miejsca pracy oraz wyzwania związane z pozyskaniem pacjentów w nowym miejscu zatrudnienia.
Co czwarty ankietowany wskazuje, że największą trudnością związaną z podjęciem decyzji o zmianie pracy są kwestie dotyczące pacjentów: z jednej strony konieczność poinformowania dotychczasowych o zmianie, z drugiej obawa o pozyskania nowych u kolejnego pracodawcy. Co szósta osoba podnosi także kwestię konieczności poznania nowych systemów i narzędzi.
Wydaje się, że działania pomagające zredukować te obawy, w tym pomoc w formalnościach związanych ze zmianą, zadbanie o komunikację z pacjentami, zapewnienie pełnego kalendarza wizyt oraz intuicyjne, łatwe w obsłudze systemy gabinetowe — mogą okazać się istotnym benefitem i wyróżnikiem dobrych miejsc pracy w branży medycznej!
| Co byłoby dla Pani/Pana największą trudnością w sytuacji zmiany pracy? (Możliwość wyboru od 1 do 5 odpowiedzi) | |
| Znalezienie odpowiedniej oferty | 38% |
| Konieczność poinformowania dotychczasowych pacjentów o zmianie | 27% |
| Konieczność pozyskania pacjentów w nowym miejscu pracy | 25% |
| Negocjacje dotyczące wysokości zatrudnienia | 24% |
| Moment rozstania się z dotychczasowym pracodawcą | 21% |
| Konieczność poznania narzędzi i systemów w nowym miejscu pracy | 17% |
| Podjęcie decyzji o tym, którą ofertę wybrać | 15% |
| Brak rozeznania dotyczącego aktualnych stawek i warunków | 15% |
| Brak informacji o możliwych formach zatrudnienia | 9% |
| Konieczność przygotowania CV | 9% |
| Rozmowa rekrutacyjna | 3% |
Źródło: Raport HireDoc.com: Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców
— Znalezienie odpowiedniej oferty to dopiero pierwszy krok. Jak w klasycznej teorii marketingu, po zdobyciu uwagi potencjalnego pracownika konieczne jest utrzymanie zainteresowania, wzbudzenie chęci aby aplikować na daną ofertę i – najważniejsze – skłonienie do działania. Wprowadzając portal HireDoc.com na rynek zadbaliśmy o to, żeby samo działanie było jak najprostsze – wysłanie aplikacji zajmuje kilkadziesiąt sekund, a w przypadku osób posiadających profil na portalu ZnanyLekarz wystarczy dosłownie jedno kliknięcie. Dzięki temu, że – jako grupa Docplanner – tworzymy cały ekosystem ułatwiający pracę w branży medycznej, jesteśmy też w stałym kontakcie z dziesiątkami tysięcy specjalistów z całej Polski i mamy możliwość zbadania ich potrzeb i oczekiwań. I – o ile najważniejszy czynnik motywujący do zmiany pracy – czyli wysokość wynagrodzenia – zupełnie nie dziwi, o tyle warto przyjrzeć się kolejnym punktom na liście, bo to one mogą stać się wyróżnikiem dla poszukujących pracownika placówek — dodaje Michał Pękała.

Czynniki kluczowe przy podejmowaniu decyzji o wyborze pracodawcy
Najważniejszym i jedynym kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy jest wynagrodzenie w tym wysokość zarobków, forma wynagrodzenia oraz — nieco mniej istotne ale nadal ważne — typ kontraktu. Na dalszych miejscach pojawia się atmosfera pracy, elastyczny grafik oraz lokalizacja.
W nieco ponad połowie wskazań przewija się wsparcie administracyjne (np: system gabinetowy, wsparcie recepcji itp.); oferta pracodawcy (np. rodzaj używanego sprzętu) oraz wsparcie marketingowe (łatwe dotarcie do pacjentów, kalendarz na ZnanyLekarz).
“Tradycyjne” benefity nie przyciągają medyków

Oferta benefitów pozapłacowych jest dla lekarzy i specjalistów z branży medycznej zdecydowanie mniej istotna niż samo wynagrodzenie.
Jedynymi benefitami, które są uznawane za atrakcyjne są dofinansowanie szkoleń i konferencji, dodatkowe płatne dni wolne od pracy oraz opieka medyczna.
Informacje o badaniu
Raport “Oczekiwania lekarzy i specjalistów wobec pracodawców” powstał na podstawie badania ankietowego zrealizowanego w okresie czerwiec-lipiec 2025. W badaniu wzięło udział 102 respondentów z całej Polski, w tym dokładnie połowa lekarzy i połowa specjalistów wykonujących inny zawód medyczny.
Niemal 3 na 4 odpowiedzi pochodziło od osób pracujących w sektorze prywatnym, niecałe 25% w sektorze publicznym, a ok 3% odpowiadających to osoby, które obecnie nie pracują. Niemal 60% respondentów to osoby ze stażem powyżej 10 lat.
Sprawdź też: 4 startupy, które zarabiają i realnie pomagają łagodzić zmiany klimatu